NIEUWS
PRAKTISCHE WIJSHEID VOOR DE MODERNE WERELD
© 1981 JAPANESE DUTCH SHINZEN FOUNDATION

Shinto in Europa

Japan

Shinto is al meer dan 4000 jaar de natuurlijke manier van leven in Japan. Mensen volgen het ritme van de seizoenen, respecteren de natuur en danken voor de geschenken van de natuur: de oogst. Ze zien het leven als een cyclisch proces. Dit betekent dat iemands leven lang voor zijn geboorte begon en lang na zijn dood eindigt. Dit is een groot verschil met hoe wij het leven in Europa zien, waar het leven begint bij onze geboorte en eindigt bij onze dood. In Japan worden grootouders en voorouders nog steeds gezien als onderdeel van het gezin. In tegenstelling tot de monotheïstische wereldreligies van het christendom, de islam, het jodendom en het boeddhisme, gelooft Shinto niet in een absolute God die almachtig is en ver boven ons staat. In plaats daarvan herkent Shinto mysterieuze krachten in de natuur die zich in rotsen, bomen, watervallen, zee en bergen bevinden. Deze mysterieuze krachten worden "kami" genoemd. Het is verkeerd om dit Japanse woord met "god" te vertalen. Het woord "Shin" in "Shinto" is hetzelfde als het woord "kami". Shinto betekent: de Weg met de Kami. We kunnen Shinto niet op dezelfde manier benaderen als de wereldreligies die ik eerder noemde. Shinto is geen religie, het heeft geen leer, het heeft geen gelovigen, het heeft geen stichter, het heeft geen god. Shinto herkent de mysteries van de natuur en het leven. De mysteries zijn deels beschreven in de Japanse mythologie.

Europa

Paul de Leeuw was de eerste Europeaan die in 1977 de gelegenheid kreeg om diep tot de geheimen van Shinto door te dringen. In het verleden was er helemaal geen informatie over Shinto. Als je nu op Google zoekt, krijg je 38 miljoen hits. Zelfs als je alle informatie op internet leest, zul je Shinto nog steeds niet begrijpen. Er is een bekend gezegde dat "Shinto niet kan worden geleerd, maar dat je erdoor gegrepen moet worden". Het Engels heeft hier een mooiere uitdrukking voor: “Shinto cannot be taught, but must be caught”. Het betekent dat het ervaren van Shinto de enige manier is om het te begrijpen. Japan biedt 1001 mogelijkheden om Shinto te ervaren, maar de mensen daar zullen hun ervaringen niet zo snel met buitenlanders uitwisselen. Paul de Leeuw had het geluk een school in Japan te vinden waar hij Shinto kon studeren en ervaren. Dit was de school van Yamakage Shinto. De 79e Grootmeester van Yamakage Shinto was destijds een van de weinigen die ervan overtuigd was dat Shinto universeel is en ook door buitenlanders kan worden begrepen. Na voltooiing van zijn studie in Yamakage Shinto School, was inderdaad duidelijk geworden dat Shinto van universeel belang is. De Grootmeester vroeg hem om Shinto in Europa te introduceren en gaf hem een officieel certificaat waarin hij tot Yamakage Shinto Holland Saigu Guji werd benoemd die de traditionele Japanse ceremonies mag uitvoeren.

Yamakage Shinto

Yamakage Shinto omschrijft zich als de "nieuwe weg van Shinto", maar heeft een traditie van meer dan 17 eeuwen. In de oudheid was Yamakage Shinto de naam van een collectief van adellijke families die als opvoeders van de keizer aan het hof in Kyoto werkzaam waren, totdat ze ontslagen werden door de Meiji-reformatie die een Nationaal Shinto nastreefde. Drie generaties van Yamakage Shinto overleefden de periode van Staatsshinto en bleven gewone mensen opleiden in de “keizerlijke beoefening van chinkon", een techniek om de geest te kalmeren. In de tweede helft van de vorige eeuw mocht Yamakage Shinto zich registreren als een educatieve spirituele organisatie. De Yamakage Shinto School verhuisde in 1991 van Shizuoka-ken naar Aichi-ken.

Holland Saigu in Amsterdam

In 1980 heeft de eerste niet-Japanse shinto-meester de ruimte gebouwd waar mensen Shinto kunnen ervaren. De plaats heet "dojo". Hier doen we fysieke en spirituele oefeningen om onze geest te reinigen van vooroordelen, zorgen en andere vormen van vervuiling. Gaandeweg kan iemand die Shinto practiseert zich intensiever afstemmen op de natuur, respect voelen voor anderen, ook al delen ze niet dezelfde mening. Met een open, opgeruimde geest, kun je het leven vanuit verschillende hoeken bekijken en het speciale gevoel van de natuur herwinnen dat kenmerkend is voor Shinto. Helaas is die verbinding met de natuur verloren gegaan in het Westen sinds het tijdperk van de Verlichting en de Industriële Revolutie. Bij de “dojo” werd ook een “jinja” gebouwd. Jinja betekent de plaats waar kami woont. Mensen met een open geest kunnen de aanwezigheid van kami voelen. Vaak voelt het als de uitstraling van licht. In de jinja voert hij de ceremonies uit om respect voor de natuurkrachten te tonen en dankbaarheid te uiten voor de geschenken van de natuur die ons leven ondersteunen.

Universeel Shinto

De bekende cultureel antropoloog Claude Lévi-Strauss definieerde ooit het "verlies van onze natuurlijke wortels" als het grootste gevaar dat de mensheid bedreigt. Het verlies wordt veroorzaakt door massaproductie en massaconsumptie. De Japanners zien scheppend werk of productie niet als de menselijke bewerking van dode materie, zoals we in het Westen gewend zijn, maar als een intieme samenwerking tussen mens en levende natuur. Materie is bezield. Om onze toekomst te redden, kunnen we beter het Japanse voorbeeld volgen en terugkeren naar onze natuurlijke wortels. Het is uitermate interessant dat Lévi-Strauss hoopte te worden herboren in Japan, waar de mensen al duizenden jaren dankzij Shinto in harmonie met de natuur leven.

Jouw shinto

Het is eenvoudig om een nieuw leven te beginnen met Shinto. Wees opgeruimd en ruim jezelf en je omgeving dagelijks op om een open geest te krijgen en te behouden. Wees niet bevooroordeeld naar anderen die anders tegen het leven aankijken. Wees dankbaar voor alles wat het leven in stand houdt en respecteer de natuur waarvan we allemaal deel uitmaken.